Ett klassrum för vem? - Hur lärare arbetar för att inkludera och anpassa undervisningen efter elevernas skiftande behov
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte är att öka kunskapen och förståelsen för hur lärare i praktiken arbetar i skolans klassrum för att
uppnå målet “en skola för alla”. Samt undersöka hur lärare i praktiken arbetar med och tänker kring att undervisa
inkluderande för att alla elever aktivt ska delta i undervisningen, men också hur de arbetar med individanpassad
undervisning. För att få ta del av tolv mellanstadielärares tankar och reflektioner genomförde vi kvalitativa
intervjuer som vi transkriberade och analyserade. Under bearbetning av teori och intervjuer fick vi en djupare
förståelse för hur lärare i praktiken arbetar för att inkludera alla elever i undervisningen. Vi insåg också att
tolkningen av hur man undervisar inkluderande varierar mycket hos lärarna men även hos forskare. Under
arbetet har uttrycket "en skola för alla" varit centralt då detta är en vision som alla skolor strävar efter och som
många gånger berörs i samband med begreppet inkludering. För att kunna arbeta mot en skola för alla är
inkludering nödvändigt anser många forskare och lärare. Analysen av de intervjuade lärarnas utsagor visar att
inkludering inte behöver betyda att elever alltid undervisas i helklass utan att elever kan inkluderas i en skola, en
klass, på olika sätt. För att alla elever ska kunna tillgodose sig undervisningen i skolan behöver skolan anpassa
sig till eleverna, vilket i många fall betyder att helklassundervisning inte fungerar. Av analysen framkommer att
eleverna inte nödvändigtvis behöver vara fysiskt närvarande i klassrummet hela tiden, för att vara inkluderade i
gemenskapen i klassrummet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Olsson, Petra
Samulesson, Emma
Thyselius, Anna
Keywords
Inkludering
Elever i svårigheter
En skola för al
Language
sv