• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett klassrum för vem? - Hur lärare arbetar för att inkludera och anpassa undervisningen efter elevernas skiftande behov

Abstract
Sammanfattning Studiens syfte är att öka kunskapen och förståelsen för hur lärare i praktiken arbetar i skolans klassrum för att uppnå målet “en skola för alla”. Samt undersöka hur lärare i praktiken arbetar med och tänker kring att undervisa inkluderande för att alla elever aktivt ska delta i undervisningen, men också hur de arbetar med individanpassad undervisning. För att få ta del av tolv mellanstadielärares tankar och reflektioner genomförde vi kvalitativa intervjuer som vi transkriberade och analyserade. Under bearbetning av teori och intervjuer fick vi en djupare förståelse för hur lärare i praktiken arbetar för att inkludera alla elever i undervisningen. Vi insåg också att tolkningen av hur man undervisar inkluderande varierar mycket hos lärarna men även hos forskare. Under arbetet har uttrycket "en skola för alla" varit centralt då detta är en vision som alla skolor strävar efter och som många gånger berörs i samband med begreppet inkludering. För att kunna arbeta mot en skola för alla är inkludering nödvändigt anser många forskare och lärare. Analysen av de intervjuade lärarnas utsagor visar att inkludering inte behöver betyda att elever alltid undervisas i helklass utan att elever kan inkluderas i en skola, en klass, på olika sätt. För att alla elever ska kunna tillgodose sig undervisningen i skolan behöver skolan anpassa sig till eleverna, vilket i många fall betyder att helklassundervisning inte fungerar. Av analysen framkommer att eleverna inte nödvändigtvis behöver vara fysiskt närvarande i klassrummet hela tiden, för att vara inkluderade i gemenskapen i klassrummet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35842
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35842_1.pdf (761.4Kb)
Date
2014
Author
Olsson, Petra
Samulesson, Emma
Thyselius, Anna
Keywords
Inkludering
Elever i svårigheter
En skola för al
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV