Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Petrasv
dc.contributor.authorSamulesson, Emmasv
dc.contributor.authorThyselius, Annasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:12Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35842
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att öka kunskapen och förståelsen för hur lärare i praktiken arbetar i skolans klassrum för att uppnå målet “en skola för alla”. Samt undersöka hur lärare i praktiken arbetar med och tänker kring att undervisa inkluderande för att alla elever aktivt ska delta i undervisningen, men också hur de arbetar med individanpassad undervisning. För att få ta del av tolv mellanstadielärares tankar och reflektioner genomförde vi kvalitativa intervjuer som vi transkriberade och analyserade. Under bearbetning av teori och intervjuer fick vi en djupare förståelse för hur lärare i praktiken arbetar för att inkludera alla elever i undervisningen. Vi insåg också att tolkningen av hur man undervisar inkluderande varierar mycket hos lärarna men även hos forskare. Under arbetet har uttrycket "en skola för alla" varit centralt då detta är en vision som alla skolor strävar efter och som många gånger berörs i samband med begreppet inkludering. För att kunna arbeta mot en skola för alla är inkludering nödvändigt anser många forskare och lärare. Analysen av de intervjuade lärarnas utsagor visar att inkludering inte behöver betyda att elever alltid undervisas i helklass utan att elever kan inkluderas i en skola, en klass, på olika sätt. För att alla elever ska kunna tillgodose sig undervisningen i skolan behöver skolan anpassa sig till eleverna, vilket i många fall betyder att helklassundervisning inte fungerar. Av analysen framkommer att eleverna inte nödvändigtvis behöver vara fysiskt närvarande i klassrummet hela tiden, för att vara inkluderade i gemenskapen i klassrummet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectElever i svårighetersv
dc.subjectEn skola för alsv
dc.titleEtt klassrum för vem? - Hur lärare arbetar för att inkludera och anpassa undervisningen efter elevernas skiftande behovsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record