• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel

Abstract
Sammanfattning Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv. Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inom IKT. Arbetets huvudfrågor är: På vilket sätt har undervisningen förändrats med datorns inträde i klassrummet? Vilken inställning har lärarna till datorns roll i skolan? Överensstämmer någon av lärandeteorierna med datoranvändningen i undervisningen? Frågorna besvaras med utgångspunkt från litteratur i form av styrdokument, artiklar, rapporter, forskning och en genomförd enkätundersökning. Enkätundersökningen besvarades av lärare som undervisar på gymnasienivå på en skola där eleverna har varsin dator att tillgå i undervisningen. Lärarna uppfattar att det skett en förändring i undervisningen när eleverna använder varsin dator. En ändrad förmedling, kommunikation och utvärdering är exempel på det, liksom den ökade tillgången till att snabbt kunna ta del av information. De nya förutsättningarna medför såväl svårigheter som möjligheter för lärarna. Många lärare är positiva till datoranvändningen, men efterfrågar kompentensutveckling för egen del. Läraryrket har påverkats av datorrevolutionen. Det finns olika åsikter om de nya omständigheter som man som lärare måste ta hänsyn till i sin undervisning. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att frågan om hur man använder digitala verktyg i undervisningen kommer att bli mer viktig framöver om skolan ska kunna följa med i den tekniska utvecklingen som sker i samhället.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35843
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35843_1.pdf (1.909Mb)
Date
2014
Author
Johansson, Emil
Häll, David
Keywords
IKT
undervisning
lärare
digital kompetens
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV