• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel

Sammanfattning
Sammanfattning Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv. Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin kompentens inom IKT. Arbetets huvudfrågor är: På vilket sätt har undervisningen förändrats med datorns inträde i klassrummet? Vilken inställning har lärarna till datorns roll i skolan? Överensstämmer någon av lärandeteorierna med datoranvändningen i undervisningen? Frågorna besvaras med utgångspunkt från litteratur i form av styrdokument, artiklar, rapporter, forskning och en genomförd enkätundersökning. Enkätundersökningen besvarades av lärare som undervisar på gymnasienivå på en skola där eleverna har varsin dator att tillgå i undervisningen. Lärarna uppfattar att det skett en förändring i undervisningen när eleverna använder varsin dator. En ändrad förmedling, kommunikation och utvärdering är exempel på det, liksom den ökade tillgången till att snabbt kunna ta del av information. De nya förutsättningarna medför såväl svårigheter som möjligheter för lärarna. Många lärare är positiva till datoranvändningen, men efterfrågar kompentensutveckling för egen del. Läraryrket har påverkats av datorrevolutionen. Det finns olika åsikter om de nya omständigheter som man som lärare måste ta hänsyn till i sin undervisning. En didaktisk konsekvens av undersökningen är att frågan om hur man använder digitala verktyg i undervisningen kommer att bli mer viktig framöver om skolan ska kunna följa med i den tekniska utvecklingen som sker i samhället.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35843
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35843_1.pdf (1.909Mb)
Datum
2014
Författare
Johansson, Emil
Häll, David
Nyckelord
IKT
undervisning
lärare
digital kompetens
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV