• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Resurser till elever i behov av särskilt stöd - Om rektorers syn på resursfördelning av särskilt stöd i skolan.

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att undersöka rektorers tankar kring särskilt stöd, och hur rektorer resonerar kring fördelning av resurser till elever i behov av särskilt stöd. Syftet är också att undersöka hur rektorer prioriterar resurserna och vad de anser krävs för att sätta in extra resurser för dessa elever. Metoden vi har använt oss av är kvalitativa intervjuer där vi valde ut nio rektorer på nio olika skolor som vi intervjuade. Frågorna var ställda så att vi kunde utläsa hur de tänkte kring våra frågor om resursfördelning. Resultatet av intervjuerna visade att det finns två olika synsätt bland rektorerna på vad särskilt stöd är, ett inre och ett yttre. De inre stödinsatserna är det som pedagogen själv kan göra i klassrummet och de yttre stödinsatserna är när de inre insatserna inte är tillräckliga utan att hjälp utifrån behöver kopplas in, speci- allärare, medicinsk personal eller en annan undervisningsform. Rektor och pedagoger har i många fall olika syn på vilka insatser som behöver sättas in, pedagogen vill ofta ha en extra resurs i klassen, medan rektorn vill ha insatser som kan göras i klassrummet, som inte är så ekonomiskt betungande. Det framkom i vår undersökning att rektorerna känner sig klämda mellan skollagen som säger att elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få stöd, och samtidigt hålla budgeten. Vi kunde dra slutsatser om att de ekonomiska resurserna skolan får inte bör vara begränsade eftersom det medgör att alla som behöver särskilt stöd inte får det samt att inkludering av alla elever i en och samma skola inte alltid gagnar eleverna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35844
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35844_1.pdf (880.5Kb)
Datum
2014
Författare
Wennergren, Veronica
Waage, Sara
lindström, johanna
Nyckelord
Skola
resurser
barn i behov av särskilt stöd
sp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV