I mellanrummen - skolmiljöns inverkan på lärande
Abstract
Sammanfattning
Hur skolor ska organiseras och se ut är ett ständigt diskussionsämne för den debattglade. Men vad har egentligen
skolbyggnaden för betydelse för de som arbetar i skolan? Syftet med den här studien har varit att undersöka skolors
fysiska miljö och hur dess utformning inverkar på sociala relationer och möjligheter till lärande och utveckling av
den sociala arbetsmiljön för verksamma i skolan. Det handlar bland annat om hur skolbyggnader ser ut och hur de
inverkar på de sociala relationerna i skolan men även om hur skolan upplevs utifrån ett lärandeperspektiv. Slutligen
undersöks hur lärare skapar kreativa lärandemiljöer i de skolbyggnader de verkar i. Studien bygger på kvalitativa
intervjuer med lärare och observationer på två olika skolor. Den ena är verksam i en relativt nybyggd skola för
elever i yngre åldrar, den andre i en skola byggd på 1970-talet med elever i åk 7-9. Av de givna förutsättningarna
som skiljer skolorna åt kan det verka som att de inte har så mycket gemensamt. Men i intervjuerna framkommer
det att lärarna har liknande tankar kring hur man skapar en god läromiljö. Tillsammans med det insamlade
empiriska materialet har vi gjort en genomgång av Lgr 11 samt litteratur och tidigare forskning i det undersökta
området. Dessa tre delar är underlag för våra slutsatser. Det framkommer att skolbyggnaden måste anpassas till
verksamheten, men om visionen med verksamheten inte stämmer överens med verklighetens faktiska organisation
och utförande kan den anpassade byggnadens värde gå förlorad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Ståhl, Anna
Bönfors, Emmyly
Keywords
Skolmiljöer
lärande
kommunikation och tillgängli
Language
sv