• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I mellanrummen - skolmiljöns inverkan på lärande

Sammanfattning
Sammanfattning Hur skolor ska organiseras och se ut är ett ständigt diskussionsämne för den debattglade. Men vad har egentligen skolbyggnaden för betydelse för de som arbetar i skolan? Syftet med den här studien har varit att undersöka skolors fysiska miljö och hur dess utformning inverkar på sociala relationer och möjligheter till lärande och utveckling av den sociala arbetsmiljön för verksamma i skolan. Det handlar bland annat om hur skolbyggnader ser ut och hur de inverkar på de sociala relationerna i skolan men även om hur skolan upplevs utifrån ett lärandeperspektiv. Slutligen undersöks hur lärare skapar kreativa lärandemiljöer i de skolbyggnader de verkar i. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med lärare och observationer på två olika skolor. Den ena är verksam i en relativt nybyggd skola för elever i yngre åldrar, den andre i en skola byggd på 1970-talet med elever i åk 7-9. Av de givna förutsättningarna som skiljer skolorna åt kan det verka som att de inte har så mycket gemensamt. Men i intervjuerna framkommer det att lärarna har liknande tankar kring hur man skapar en god läromiljö. Tillsammans med det insamlade empiriska materialet har vi gjort en genomgång av Lgr 11 samt litteratur och tidigare forskning i det undersökta området. Dessa tre delar är underlag för våra slutsatser. Det framkommer att skolbyggnaden måste anpassas till verksamheten, men om visionen med verksamheten inte stämmer överens med verklighetens faktiska organisation och utförande kan den anpassade byggnadens värde gå förlorad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35847
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35847_1.pdf (601.0Kb)
Datum
2014
Författare
Ståhl, Anna
Bönfors, Emmyly
Nyckelord
Skolmiljöer
lärande
kommunikation och tillgängli
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV