• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metoder mot mobbning – Lärares syn på antimobbningsarbete

Abstract
Under vår utbildning känner vi att vi inte har fått tillräckligt med redskap för hur vi som lärare ska arbeta för att motverka att mobbning uppstår. I vår uppsats har vi fokuserat på vilka metoder och arbetssätt som lärare använder sig av för att förebygga och stoppa mobbning. Den litteratur vi har använt oss av har utgått ifrån två perspektiv på mobbning. Det ena är ett individualpsykologiskt perspektiv, där individer ses som bärare av egenskaper som bidrar till mobbning. Det andra är ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där skolan som social konstruktion ses som problematiskt och anledning till att mobbning uppstår. Vi har valt att undersöka lärares definitoner av mobbning för att ta reda på vilket synsätt de har. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har vi intervjuat fyra lärare om deras arbete kring mobbning. Intervjuguiden vi har använt oss av har varit halvstrukturerad vilket betyder att vi har haft några huvudfrågor och sedan lagt till egna följdfrågor beroende på lärarnas svar. Sedan har vi analyserat deras svar genom att utgå från våra frågeställningar. Tendensen vi har sett är att lärare ser på mobbning ur ett individualpsykologiskt perspektiv. Detta innebär att eleverna ses som bärare av problembeteenden som orsakar mobbning. Det innebär att stort fokus läggs på förebyggande metoder som förändrar elevers beteenden. Vi har också sett att lärarna inte använder sig av endast en metod för att förebygga och stoppa mobbning, utan att blandar de delar av olika metoder som de anser är bra. Då dessa metoder har olika bakgrunder och är framtagna för olika syften bidrar detta till att den röda tråden i mobbningsarbetet kan försvinna, vilket kan försämra resultaten av antimobbningsarbetet i skolorna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35848
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35848_1.pdf (579.2Kb)
Date
0000
Author
Spetsmark, Paulina
Lundmark, Emma
Keywords
mobbning
definitioner
förebyggande arbete
metod
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV