Metoder mot mobbning – Lärares syn på antimobbningsarbete
Sammanfattning
Under vår utbildning känner vi att vi inte har fått tillräckligt med redskap för hur vi som lärare
ska arbeta för att motverka att mobbning uppstår. I vår uppsats har vi fokuserat på vilka
metoder och arbetssätt som lärare använder sig av för att förebygga och stoppa mobbning.
Den litteratur vi har använt oss av har utgått ifrån två perspektiv på mobbning. Det ena är ett
individualpsykologiskt perspektiv, där individer ses som bärare av egenskaper som bidrar till
mobbning. Det andra är ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där skolan som social
konstruktion ses som problematiskt och anledning till att mobbning uppstår. Vi har valt att
undersöka lärares definitoner av mobbning för att ta reda på vilket synsätt de har.
Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har vi intervjuat fyra lärare om deras arbete kring
mobbning. Intervjuguiden vi har använt oss av har varit halvstrukturerad vilket betyder att vi
har haft några huvudfrågor och sedan lagt till egna följdfrågor beroende på lärarnas svar.
Sedan har vi analyserat deras svar genom att utgå från våra frågeställningar.
Tendensen vi har sett är att lärare ser på mobbning ur ett individualpsykologiskt perspektiv.
Detta innebär att eleverna ses som bärare av problembeteenden som orsakar mobbning. Det
innebär att stort fokus läggs på förebyggande metoder som förändrar elevers beteenden. Vi
har också sett att lärarna inte använder sig av endast en metod för att förebygga och stoppa
mobbning, utan att blandar de delar av olika metoder som de anser är bra. Då dessa metoder
har olika bakgrunder och är framtagna för olika syften bidrar detta till att den röda tråden i
mobbningsarbetet kan försvinna, vilket kan försämra resultaten av antimobbningsarbetet i
skolorna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
0000Författare
Spetsmark, Paulina
Lundmark, Emma
Nyckelord
mobbning
definitioner
förebyggande arbete
metod
Språk
sv