Vad är meningen med läxor, egentligen?
Abstract
Sammanfattning:
Läxor har nu för tiden en central och självskriven roll i dagens skola. Läxor är ett ämne som länge varit
nästintill osynligt och som inte ens problematiserats i lärarutbildningen, men som nu börjar
ifrågasättas. Dessutom ser vi läxans frånvaro i Lgr11 som intressant att undersöka eftersom det således
saknas riktlinjer kring läxans utformning. Därför fann vi det intressant att undersöka elevers och
lärares uppfattning vad gäller syftet med läxor. Detta blev den huvudsakliga frågeställningen för denna
uppsats. För att besvara frågeställningen valde vi att genomföra en kvalitativ undersökning med
samtalsintervju som metod. Samtalsintervjuer genomfördes med elever och lärare. Den riktade sig till
åtta elever i en klass i årskurs nio och till fyra av deras lärare. Det material som vi har använt oss av
och som också är grunden till vår undersökning är de tre mest etablerade lärandeteorierna:
behavioristisk, kognitivistisk/konstruktivistisk och socio-kulturell lärandeteori samt olika forskningar
som har gjorts kring läxans syfte. Resultaten av undersökningen visar att elever och lärare verkar ha en
relativt gemensam bild av läxornas syfte, att de i huvudsak är till för förberedelse och repetition för att
eleverna ska nå målen, men också för att lära för framtiden. Vi har genom detta arbete blivit medvetna
om att man som lärare bör ge läxor som är meningsfulla för eleverna och som bidrar till elevernas
personliga utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Lindahl, Evelina
Enarsson, Pernilla
Language
sv