• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är meningen med läxor, egentligen?

Sammanfattning
Sammanfattning: Läxor har nu för tiden en central och självskriven roll i dagens skola. Läxor är ett ämne som länge varit nästintill osynligt och som inte ens problematiserats i lärarutbildningen, men som nu börjar ifrågasättas. Dessutom ser vi läxans frånvaro i Lgr11 som intressant att undersöka eftersom det således saknas riktlinjer kring läxans utformning. Därför fann vi det intressant att undersöka elevers och lärares uppfattning vad gäller syftet med läxor. Detta blev den huvudsakliga frågeställningen för denna uppsats. För att besvara frågeställningen valde vi att genomföra en kvalitativ undersökning med samtalsintervju som metod. Samtalsintervjuer genomfördes med elever och lärare. Den riktade sig till åtta elever i en klass i årskurs nio och till fyra av deras lärare. Det material som vi har använt oss av och som också är grunden till vår undersökning är de tre mest etablerade lärandeteorierna: behavioristisk, kognitivistisk/konstruktivistisk och socio-kulturell lärandeteori samt olika forskningar som har gjorts kring läxans syfte. Resultaten av undersökningen visar att elever och lärare verkar ha en relativt gemensam bild av läxornas syfte, att de i huvudsak är till för förberedelse och repetition för att eleverna ska nå målen, men också för att lära för framtiden. Vi har genom detta arbete blivit medvetna om att man som lärare bör ge läxor som är meningsfulla för eleverna och som bidrar till elevernas personliga utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35852
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35852_1.pdf (661.4Kb)
Datum
2014
Författare
Lindahl, Evelina
Enarsson, Pernilla
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV