dc.contributor.author | Mourali, Fatima | sv |
dc.contributor.author | Laursen, Jennifer | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35854 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka faktorer som krävs av en pedagog för att undervisa i Whole language samt
vilka för- och nackdelar som finns med att undervisa enligt Whole language metoden. I den svenska skolan är det idag
ljudmetoden som dominerar inom läs- och skrivinlärningsundervisningen. Som pedagog bör man även använda andra
metoder för att anpassa undervisningen till alla elevers behov. Inom Whole language metoden utgår man från helheten
till delen då man som pedagog lär eleven att läsa.
Frågeställningar:
Vilka faktorer anser några lärare krävs av en pedagog för att kunna driva en Whole language undervisning?
Vilka fördelar anser några lärare att det finns med att undervisa i Whole language?
Vilka nackdelar anser några lärare att det finns med att undervisa i Whole language?
Metod och material: Metoderna som använts för att nå studiens resultat har varit kvalitativa. Ett studiebesök har
genomförts på Manhattan New School i New York, USA. På skolan har observationer skett i två klassrum samt
intervjuer med tre pedagoger. Råmaterialet har sedan framställt till ett resultat och en diskussion, där
forskningsfrågorna besvarats.
Resultat: Avsnittet har delats upp i sju olika tematiska rubriker, med underrubriker, som representerar de faktorer som
krävs för att bedriva en Whole language undervisning, samt de för- och nackdelar som informanterna ansåg om
metoden. För att kunna bedriva en Whole language undervisning krävs det att all personal på skolan arbetar efter
samma mål och strävar efter samma kunskapsvisioner.
Betydelse för läraryrket: Enligt forskningsstudierna PISA och PIRLS har de svenska elevernas läsförståelse
försämrats markant de senaste åren. Detta innebär att pedagoger behöver en större repertoar för att hjälpa eleverna.
Den svenska läroplanen beskriver språkets betydelse tillsammans med andra inom hela skolans värld. Genom att
försöka integrera Whole language metoden inom den svenska skolan kan elevernas resultat inom läsförståelse
förbättras. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läsinlärning | sv |
dc.subject | skrivinlärning | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.subject | Whole | sv |
dc.title | Ett barn är inte en vas som ska fyllas utan en eld som ska tändas – Några pedagogers åsikter kring läs- och skrivinlärningsmetoden Whole language | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |