• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett barn är inte en vas som ska fyllas utan en eld som ska tändas – Några pedagogers åsikter kring läs- och skrivinlärningsmetoden Whole language

Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka faktorer som krävs av en pedagog för att undervisa i Whole language samt vilka för- och nackdelar som finns med att undervisa enligt Whole language metoden. I den svenska skolan är det idag ljudmetoden som dominerar inom läs- och skrivinlärningsundervisningen. Som pedagog bör man även använda andra metoder för att anpassa undervisningen till alla elevers behov. Inom Whole language metoden utgår man från helheten till delen då man som pedagog lär eleven att läsa. Frågeställningar:  Vilka faktorer anser några lärare krävs av en pedagog för att kunna driva en Whole language undervisning? Vilka fördelar anser några lärare att det finns med att undervisa i Whole language? Vilka nackdelar anser några lärare att det finns med att undervisa i Whole language? Metod och material: Metoderna som använts för att nå studiens resultat har varit kvalitativa. Ett studiebesök har genomförts på Manhattan New School i New York, USA. På skolan har observationer skett i två klassrum samt intervjuer med tre pedagoger. Råmaterialet har sedan framställt till ett resultat och en diskussion, där forskningsfrågorna besvarats. Resultat: Avsnittet har delats upp i sju olika tematiska rubriker, med underrubriker, som representerar de faktorer som krävs för att bedriva en Whole language undervisning, samt de för- och nackdelar som informanterna ansåg om metoden. För att kunna bedriva en Whole language undervisning krävs det att all personal på skolan arbetar efter samma mål och strävar efter samma kunskapsvisioner. Betydelse för läraryrket: Enligt forskningsstudierna PISA och PIRLS har de svenska elevernas läsförståelse försämrats markant de senaste åren. Detta innebär att pedagoger behöver en större repertoar för att hjälpa eleverna. Den svenska läroplanen beskriver språkets betydelse tillsammans med andra inom hela skolans värld. Genom att försöka integrera Whole language metoden inom den svenska skolan kan elevernas resultat inom läsförståelse förbättras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35854
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35854_1.pdf (1.007Mb)
Datum
2014
Författare
Mourali, Fatima
Laursen, Jennifer
Nyckelord
Läsinlärning
skrivinlärning
läsförståelse
Whole
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV