dc.contributor.author | Alnegren, Sabina | sv |
dc.contributor.author | Radnäs, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35856 | |
dc.description.abstract | Naturvetenskapens karaktär definierar hur naturvetenskapligt arbete går till. De nya kursplanerna, Lgr11 och
Lgy11, har ett ökat fokus kring det naturvetenskapliga arbetssättet men svenska ungdomars resultat i senaste
PISA-undersökningen visar på försämrade resultat. Därav är det intressant att ta reda på hur lärare ser på
undervisning med fokus på naturvetenskapens karaktär. Målet med denna studie är därför att undersöka hur sex
verksamma lärare i naturvetenskapliga ämnen från årkurs nio till tolv ser på sin undervisning i relation till
vetenskapens karaktär. Hälften av intervjuerna är gjorda med svenska lärare och då stor del av den didaktiska
forskningen kommer från USA är andra hälften är gjorda på amerikanska lärare för att få ett internationellt
perspektiv.
Undersökningen grundar sig i sex samtalsintervjuer som har analyserats utifån olika uppfattningar.
Uppfattningarna har delats in i kategorier utifrån karaktären på lärarnas uttalanden. Resultatet diskuterades sedan
genom att jämföra denna studie med tidigare forskning.
Intervjuerna visade bland annat att alla lärare uttryckte att de ansåg att det är viktigt att arbeta med
naturvetenskapens karaktär. Dock hade hälften av lärarna svårt att definiera begreppet men uttryckte sig i banor
som är förenliga med vad naturvetenskapens karaktär innefattar. Det framgick även att alla lärare på ett eller
annat sätt stött på problem i relation till undervisning om naturvetenskapens karaktär. De vanligast
förekommande problemen var konflikter mellan tro och vetenskap, vilket lärarna gav flera exempel på hur de
arbetade med. Andra problem som hindrade lärarna från att arbeta med naturvetenskapens karaktär var tidsbrist,
elevers bristande intresse och elever bristande bakgrundskunskaper. Det gick inte att se några skillnader mellan
de svenska lärarnas och de amerikanska lärarnas uppfattningar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Lärares uppfattningar | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | Naturvetenska | sv |
dc.title | Att arbeta med naturvetenskapens karaktär - En undersökning om tre svenska och tre amerikanska lärares uppfattningar om deras undervisning i naturvetenskap från årkurs nio till tolv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |