• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att arbeta med naturvetenskapens karaktär - En undersökning om tre svenska och tre amerikanska lärares uppfattningar om deras undervisning i naturvetenskap från årkurs nio till tolv

Sammanfattning
Naturvetenskapens karaktär definierar hur naturvetenskapligt arbete går till. De nya kursplanerna, Lgr11 och Lgy11, har ett ökat fokus kring det naturvetenskapliga arbetssättet men svenska ungdomars resultat i senaste PISA-undersökningen visar på försämrade resultat. Därav är det intressant att ta reda på hur lärare ser på undervisning med fokus på naturvetenskapens karaktär. Målet med denna studie är därför att undersöka hur sex verksamma lärare i naturvetenskapliga ämnen från årkurs nio till tolv ser på sin undervisning i relation till vetenskapens karaktär. Hälften av intervjuerna är gjorda med svenska lärare och då stor del av den didaktiska forskningen kommer från USA är andra hälften är gjorda på amerikanska lärare för att få ett internationellt perspektiv. Undersökningen grundar sig i sex samtalsintervjuer som har analyserats utifån olika uppfattningar. Uppfattningarna har delats in i kategorier utifrån karaktären på lärarnas uttalanden. Resultatet diskuterades sedan genom att jämföra denna studie med tidigare forskning. Intervjuerna visade bland annat att alla lärare uttryckte att de ansåg att det är viktigt att arbeta med naturvetenskapens karaktär. Dock hade hälften av lärarna svårt att definiera begreppet men uttryckte sig i banor som är förenliga med vad naturvetenskapens karaktär innefattar. Det framgick även att alla lärare på ett eller annat sätt stött på problem i relation till undervisning om naturvetenskapens karaktär. De vanligast förekommande problemen var konflikter mellan tro och vetenskap, vilket lärarna gav flera exempel på hur de arbetade med. Andra problem som hindrade lärarna från att arbeta med naturvetenskapens karaktär var tidsbrist, elevers bristande intresse och elever bristande bakgrundskunskaper. Det gick inte att se några skillnader mellan de svenska lärarnas och de amerikanska lärarnas uppfattningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35856
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35856_1.pdf (767.1Kb)
Datum
2014
Författare
Alnegren, Sabina
Radnäs, Emma
Nyckelord
Lärares uppfattningar
undervisning
Naturvetenska
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV