Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik och
matematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts:
Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sig
som lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet?
Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. Metoderna som använts är dels
samtalsintervjuer med två kommunpolitiker, en tjänsteman från förvaltningen, två rektorer och två lärare. Dels
enkätfrågor som har skickats ut till kommunens matematiklärare via mail. Det material som använts är insamlad empiri
från intervjuer och enkäter, dokument och texter på myndigheters hemsidor, samt litteratur angående skolan som
politisk organisation och styrdokumenten.
Studien resulterade i en kartläggning av styrningen i kommun och skola, samt över hur den utökade undervisningstiden
används och hur man som lärare, rektor, tjänstemän och politiker ställer sig till matematiklyftet. Alla de tillfrågade
ställer sig positiva till den utökade undervisningstiden, det finns en kluvenhet till om man vill och ska delta i
matematiklyftet eller inte.
Jag hoppas att min uppsats kan bidra till läraryrket på så sätt att den som läser får en större inblick i och förståelse för
organisationen kring skolan och kommunen, något som jag genom mina intervjuer märkt att man som lärare inte alltid
har. Jag hoppas också kunna bidra med inspiration till vad man kan använda den utökade undervisningstiden till, samt
att sprida intresset för att delta i matematiklyftet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Jansson, Sara
Keywords
Organisation
kommun
skola
matematik
matematikl
Language
sv