• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts: Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sig som lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet? Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. Metoderna som använts är dels samtalsintervjuer med två kommunpolitiker, en tjänsteman från förvaltningen, två rektorer och två lärare. Dels enkätfrågor som har skickats ut till kommunens matematiklärare via mail. Det material som använts är insamlad empiri från intervjuer och enkäter, dokument och texter på myndigheters hemsidor, samt litteratur angående skolan som politisk organisation och styrdokumenten. Studien resulterade i en kartläggning av styrningen i kommun och skola, samt över hur den utökade undervisningstiden används och hur man som lärare, rektor, tjänstemän och politiker ställer sig till matematiklyftet. Alla de tillfrågade ställer sig positiva till den utökade undervisningstiden, det finns en kluvenhet till om man vill och ska delta i matematiklyftet eller inte. Jag hoppas att min uppsats kan bidra till läraryrket på så sätt att den som läser får en större inblick i och förståelse för organisationen kring skolan och kommunen, något som jag genom mina intervjuer märkt att man som lärare inte alltid har. Jag hoppas också kunna bidra med inspiration till vad man kan använda den utökade undervisningstiden till, samt att sprida intresset för att delta i matematiklyftet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35857
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35857_1.pdf (757.1Kb)
Date
2014
Author
Jansson, Sara
Keywords
Organisation
kommun
skola
matematik
matematikl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV