Konflikter mellan elever i skolan. En kvalitativ studie av två skolors sätt att arbeta med konflikthantering.
Sammanfattning
Sammanfattning:
I denna uppsats har vi valt att undersöka två skolor i Göteborg där den ena skolan har ett förebyggande program,
Trivselledarprogrammet, och den andra skolan saknar detta. Uppsatsens syfte är att ta reda på om programmet kan
sägas leda till färre konflikter mellan elever. Vidare ska det också undersökas hur lärare identifierar begreppet
konflikt samt om lärare upplever att konflikthantering mellan elever tar tid från undervisning.
Studien har genomförts som kvalitativa intervjuer som sedan analyserats utifrån de mönster i respondenternas svar
som vi har kunnat finna. Studien visar att ett förebyggande program avseende konflikter upplevs, av lärarna i
denna studie, bidra till att minska antalet konflikter på skolan. Dock uttrycker lärarna att konflikter inte går att
eliminera helt vilket innebär att man också måste ha en god kunskap i konflikthantering för att kunna hantera dessa
på ett konstruktivt sätt då de uppstår. Vidare visar studien också på att lärare har viss uppfattning om vad
konflikter innebär och att ett förbyggande program tycks bidra till att öka lärarens förståelse för konflikter och de
underliggande teorierna. Avslutningsvis visar resultatet att det finns ett behov av ökad utbildning och medvetenhet
kring konflikthantering inom ramen för läraryrket och lärarutbildningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Larsson, Cecilia
Wahlby, Maria
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
Trivselledarprogramme
Språk
sv