• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reading to Learn – en kritisk granskning av läs– och skrivmodellen i relation till den enskilde elevens läroprocess.

Abstract
Sammanfattning Studien har för avsikt att kritiskt granska läs-och skrivmodellen Reading to Learn i relation till den enskilde elevens läroprocess. Syftet är att belysa de intrapersonella och interpersonella processerna som är en del av varje individs läroprocess. Studien har för avsikt att besvara följande frågeställningar: -Hur reagerar den enskilde elevens interpersonella process vid utövandet av Reading to Learn? -Hur reagerar den enskilde elevens intrapersonella process vid utövandet av Reading to Learn? Skälet till granskningen av modellen grundar sig i det faktum att modellen säger sig främja alla elevers lärande, oavsett tidigare kunskaper och förförståelse. För att möjliggöra en granskning av modellen, har observationer och intervjuer av berörda elever genomförts. I avsikt att få en förståelse för hur läroprocesser kan fungera, har läroteoretiska perspektiv studerats och kommit att i studien förklara dessa komplexa processer. Resultatet som följde pekade på att merparten av eleverna ansåg att modellen inte var engagerande, vilket visade sig bero på läraktiviteternas utformning. Det framkom även under observationerna att modellens struktur inte tog hänsyn till varje enskild elevs behov, då läraktiviteterna innehöll bearbetning av samma modelltext samt att undervisningen bedrevs i helklass. Resultaten i förhållande till den teoretiska anknytningen indikerar att modellen har en del brister vad det gäller individanpassning och lust till nytt lärande, eftersom modellen inte utgår ifrån elevens förutsättningar. Det framkom efter genomförd undersökning att om en läroprocess ska generera goda resultat, vari ett lärande sker, måste en mängd beståndsdelar vara aktiva samtidigt. Om en läs-och skrivmodell bortser från den enskilda elevens förutsättningar och intresse, lämnas frågan om hur denna avsaknad kan påverka läroprocessen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35859
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35859_1.pdf (512.2Kb)
Date
2014
Author
Tofftin, Josefina
Jakobsson, Anna
Keywords
Reading to Learn
läroprocess
enskild elev
lärak
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV