Reading to Learn – en kritisk granskning av läs– och skrivmodellen i relation till den enskilde elevens läroprocess.
Abstract
Sammanfattning
Studien har för avsikt att kritiskt granska läs-och skrivmodellen Reading to Learn i relation till den enskilde
elevens läroprocess. Syftet är att belysa de intrapersonella och interpersonella processerna som är en del av varje
individs läroprocess. Studien har för avsikt att besvara följande frågeställningar:
-Hur reagerar den enskilde elevens interpersonella process vid utövandet av Reading to Learn?
-Hur reagerar den enskilde elevens intrapersonella process vid utövandet av Reading to Learn?
Skälet till granskningen av modellen grundar sig i det faktum att modellen säger sig främja alla elevers lärande,
oavsett tidigare kunskaper och förförståelse. För att möjliggöra en granskning av modellen, har observationer
och intervjuer av berörda elever genomförts. I avsikt att få en förståelse för hur läroprocesser kan fungera, har
läroteoretiska perspektiv studerats och kommit att i studien förklara dessa komplexa processer. Resultatet som
följde pekade på att merparten av eleverna ansåg att modellen inte var engagerande, vilket visade sig bero på
läraktiviteternas utformning. Det framkom även under observationerna att modellens struktur inte tog hänsyn till
varje enskild elevs behov, då läraktiviteterna innehöll bearbetning av samma modelltext samt att undervisningen
bedrevs i helklass. Resultaten i förhållande till den teoretiska anknytningen indikerar att modellen har en del
brister vad det gäller individanpassning och lust till nytt lärande, eftersom modellen inte utgår ifrån elevens
förutsättningar. Det framkom efter genomförd undersökning att om en läroprocess ska generera goda resultat,
vari ett lärande sker, måste en mängd beståndsdelar vara aktiva samtidigt. Om en läs-och skrivmodell bortser
från den enskilda elevens förutsättningar och intresse, lämnas frågan om hur denna avsaknad kan påverka
läroprocessen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Tofftin, Josefina
Jakobsson, Anna
Keywords
Reading to Learn
läroprocess
enskild elev
lärak
Language
sv