• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv till pedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra för och nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. För att nå mitt syfte söker jag svar på följande problemformuleringar: • Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, för att använda lärobok i matematikundervisningen? • Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, mot att använda lärobok i matematikundervisningen? Genom kvalitativa samtalsintervjuer med fem pedagoger, verksamma på samma skola, undersöktes respondenternas syn på lärande i matematik och deras motiv till val av arbetssätt i undervisningen. Resultat visar att det finns både fördelar och nackdelar med att bedriva en läroboksbunden alternativt lärobokslös undervisning. Främsta motivet, som framkom från samtliga lärare, för att arbeta med en lärobok är argumentet att det är tidsbesparande för pedagogen. Samtidigt visar resultatet på att samtliga pedagoger menar att en lärobokslös matematikundervisning gynnar eleven i större utsträckning än en läroboksbunden undervisning. Min undersökning har stor relevans för läraryrket, där forskningsöversikten påvisar att det centrala för elevers lärande inte är om man väljer att använda lärobok eller inte. Det viktigaste är syftet med och hur den används för en lyckad undervisning. En insikt jag kommer att ha med mig är att se läroboken som ett hjälpmedel och inte ett styrmedel i min undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35860
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35860_1.pdf (516.5Kb)
Datum
2014
Författare
Lindbladh, Sofie
Nyckelord
Lärobok
laborativundervisning
matematik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV