Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv till
pedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till att synliggöra för
och nackdelar som pedagoger ser med respektive arbetssätt. För att nå mitt syfte söker jag svar på följande
problemformuleringar:
• Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, för att använda lärobok i
matematikundervisningen?
• Vilka argument finns det, bland verksamma pedagoger på samma skola, mot att använda lärobok i
matematikundervisningen?
Genom kvalitativa samtalsintervjuer med fem pedagoger, verksamma på samma skola, undersöktes respondenternas
syn på lärande i matematik och deras motiv till val av arbetssätt i undervisningen.
Resultat visar att det finns både fördelar och nackdelar med att bedriva en läroboksbunden alternativt lärobokslös
undervisning. Främsta motivet, som framkom från samtliga lärare, för att arbeta med en lärobok är argumentet att det
är tidsbesparande för pedagogen. Samtidigt visar resultatet på att samtliga pedagoger menar att en lärobokslös
matematikundervisning gynnar eleven i större utsträckning än en läroboksbunden undervisning.
Min undersökning har stor relevans för läraryrket, där forskningsöversikten påvisar att det centrala för elevers
lärande inte är om man väljer att använda lärobok eller inte. Det viktigaste är syftet med och hur den används för en
lyckad undervisning. En insikt jag kommer att ha med mig är att se läroboken som ett hjälpmedel och inte ett
styrmedel i min undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Lindbladh, Sofie
Nyckelord
Lärobok
laborativundervisning
matematik
Språk
sv