Att använda lekförmågan i lekvärlden – en kvalitativ studie om att inta barns perspektiv och synliggöra några förskolebarns utrymme och möjligheter i förskolans fria lek
Sammanfattning
Sammanfattning:
Föreliggande studie har fokuserat på verksamhetens fria lek, såväl inomhus som utomhus. Genom
observationer och intervjuer på en förskoleavdelning har barns utrymme och möjlighet att använda
lekförmågan som redskap för meningsskapande lärande undersökts. Interaktionen i leken har
observerats för att synliggöra barns förmåga att överskrida och transformera positioner samt synliggöra
hur barns språk kommer till uttryck i deras lekvärld. Genom intervjuer skapas fördjupad förståelse och
kunskap kring barnens lekvärld, sett ur barns perspektiv. Studien visar hur barnen på den här förskolan
får utrymme och möjlighet att uttrycka sin lekförmåga för att använda språk, inta och leva ut positioner
samt tillämpa sin föreställningsförmåga. Men också hur eventuella hinder påverkar eller hindrar denna
användning av lekförmågan. Det framkommer vidare att utrymmet är en avgörande faktor för att
barnen ska kunna använda sin lekförmåga och träda in i flödeslek. Dock visade resultatet att flödeslek
inte flödar så rikt som önskat på denna specifika plats. Materialet har analyserats utifrån Vygotskijs
kulturhistoriska teori samt en rosa pedagogik.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
0000Författare
Alexandersson, Anna
Jeppsson, Hanna
Sjöström, Linnea
Nyckelord
lek
fri lek
fantasi
lekvärld
flödeslek
mening
Språk
sv