”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja
elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning som visar att
flertalet elevers lust att lära matematik svalnar under deras skolgång. Då jag känt nyfikenhet av ämnesintegrerad
undervisning i musik och matematik och funderat över dess gynnsamma effekter så valde jag att undersöka hur
just sådan ämnesintegrering kan främja elevens inre motivation. Detta utifrån följande frågeställning:
Hur kan man arbeta med ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik?
Vilka uppfattningar har lärarna om vad som ger inre motivation till att lära?
Vilka uppfattningar har lärarna om hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan
påverka elevens inre motivation till att lära matematik?
Studien är av kvalitativ karaktär och de undersökningsmetoder som använts är samtalsintervjuer och
observationer. Fyra lärare har intervjuats, samtliga arbetar på samma skola. Två observationer har gjorts under
två olika lektioner i ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik. Lärarnas uppfattningar som framkom
vid intervjuerna presenteras och knyts samman med tidigare forskning inom området.
I studien framkommer bland annat att en aktiv och social lärandemiljö är betydande för om elevens inre
motivation ska kunna främjas. Ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan skapa en god grund för
detta. Fler språk används, fler sinnen aktiveras och matematiken blir mer konkret när de har ämnesintegreringen.
Detta kan leda till ökad förståelse, vilket i sin tur kan främja elevens inre motivation. Det har också framkommit
att ämnesintegreringen kan ha en avdramatiserande effekt, gällande matematik.
Då inre motivation är en drivkraft för lärandet, så ser jag vikten av att som lärare medvetet reflektera över vad
som kan främja elevens inre motivation. Den här studien kan bidra till att fler (jag inräknat) reflekterar över det.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Hörberg, Anna
Keywords
motivation
lust att lära
musik
matematik
mattemusik
Language
sv