Show simple item record

dc.contributor.authorHörberg, Annasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35867
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik. Jag har tagit del av en nationell undersökning som visar att flertalet elevers lust att lära matematik svalnar under deras skolgång. Då jag känt nyfikenhet av ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik och funderat över dess gynnsamma effekter så valde jag att undersöka hur just sådan ämnesintegrering kan främja elevens inre motivation. Detta utifrån följande frågeställning: Hur kan man arbeta med ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik? Vilka uppfattningar har lärarna om vad som ger inre motivation till att lära? Vilka uppfattningar har lärarna om hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan påverka elevens inre motivation till att lära matematik? Studien är av kvalitativ karaktär och de undersökningsmetoder som använts är samtalsintervjuer och observationer. Fyra lärare har intervjuats, samtliga arbetar på samma skola. Två observationer har gjorts under två olika lektioner i ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik. Lärarnas uppfattningar som framkom vid intervjuerna presenteras och knyts samman med tidigare forskning inom området. I studien framkommer bland annat att en aktiv och social lärandemiljö är betydande för om elevens inre motivation ska kunna främjas. Ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan skapa en god grund för detta. Fler språk används, fler sinnen aktiveras och matematiken blir mer konkret när de har ämnesintegreringen. Detta kan leda till ökad förståelse, vilket i sin tur kan främja elevens inre motivation. Det har också framkommit att ämnesintegreringen kan ha en avdramatiserande effekt, gällande matematik. Då inre motivation är en drivkraft för lärandet, så ser jag vikten av att som lärare medvetet reflektera över vad som kan främja elevens inre motivation. Den här studien kan bidra till att fler (jag inräknat) reflekterar över det.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectlust att lärasv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectmattemusiksv
dc.title”Det gäller att vårda motivationen, inte döda den!” – en studie av hur ämnesintegrerad undervisning i musik och matematik kan främja elevens inre motivation till att lära matematik.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record