Omklädningsrummet – skolans ”black box” – Hur den fysiska utformningen av hygienutrymmen påverkar elevernas studiero - En kartläggning av hygienutrymmen som brukas av högstadieelever i Göteborgs ...
Abstract
Syftet med denna rapport är att kartlägga hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön förhåller sig i
dusch- och omklädningsrum som brukas av högstadieelever inom ramen för ämnet Idrott och hälsa i
den kommunala grundskolan i Göteborgs stad. Ett delsyfte vi har är att skapa en bild av hur den
psykosociala arbetsmiljön upplevs av niondeklassare runt skolämnet Idrott och hälsa inom samma
kartläggningsområde. Vi ställer oss följande forskningsfrågor:
I vilken utsträckning uppfylls arbetsmiljöverkets riktlinjer på den fysiska utformningen av
hygienutrymmen bland kommunala högstadieskolor i Göteborgs stad?
Vilken psykosocial arbetsmiljö upplever niondeklassare runt ämnet Idrott och hälsa?
Metoden för kartläggningen är observationer/inspektioner utefter Arbetsmiljöverkets riktlinjer rörande
fysiska utformningen i hygienutrymmen på kommunala grundskolor i Göteborgs stad. Vi inspekterade
trettio skolor och därmed har vi kartlagt omklädnings- och duschrum som brukas av cirka 14 000
elever, av totalt drygt 18 000 elever. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön runt ämnet Idrott
och hälsa har vi genomfört en enkätstudie som omfattar 144 niondeklassare som representerar tre
stadsdelar och fem olika skolor. Den del av studien som undersöker respondenternas psykosociala
arbetsmiljö bygger i stor utsträckning på Antonovskys KASAM-teoris underkomponent känsla av
hanterbarhet, vilken mäter individens upplevda förmåga att hantera de fysiska och psykosociala krav
som sammanhanget medför.
Resultatet ifrån kartläggningen visar att endast två av trettio inspekterade skolor lever upp till
Arbetsmiljöverkets riktlinjer rörande den fysiska utformningen av hygienutrymmen. Dessutom visar
vår studie att 17 % av respondenterna upplever en svag känsla av hanterbarhet runt skolämnet Idrott
och hälsa. Den samlade bilden som vår kartläggning ger av den fysiska arbetsmiljön i hygienutrymmen
och den psykosociala arbetsmiljön runt skolämnet Idrott och Hälsa, gör att vi ger, i sammanhanget
enkla, förbättringsförslag av den fysiska arbetsmiljön som väsentligt kan förbättra elevernas
psykosociala arbetsmiljö. Bara när eleven upplever en trygg fysisk och psykosocial arbetsmiljö skapas
förutsättningen för goda studieresultat, speciellt i dagens sociokulturella skola.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Östling, Martin
Wadlert, Daniel
Olsson, Niklas
Keywords
Fysisk Psykosocial Arbetsmiljö Skola Omklädningsru
Language
sv