Show simple item record

dc.contributor.authorÖstling, Martinsv
dc.contributor.authorWadlert, Danielsv
dc.contributor.authorOlsson, Niklassv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35868
dc.description.abstractSyftet med denna rapport är att kartlägga hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön förhåller sig i dusch- och omklädningsrum som brukas av högstadieelever inom ramen för ämnet Idrott och hälsa i den kommunala grundskolan i Göteborgs stad. Ett delsyfte vi har är att skapa en bild av hur den psykosociala arbetsmiljön upplevs av niondeklassare runt skolämnet Idrott och hälsa inom samma kartläggningsområde. Vi ställer oss följande forskningsfrågor: I vilken utsträckning uppfylls arbetsmiljöverkets riktlinjer på den fysiska utformningen av hygienutrymmen bland kommunala högstadieskolor i Göteborgs stad? Vilken psykosocial arbetsmiljö upplever niondeklassare runt ämnet Idrott och hälsa? Metoden för kartläggningen är observationer/inspektioner utefter Arbetsmiljöverkets riktlinjer rörande fysiska utformningen i hygienutrymmen på kommunala grundskolor i Göteborgs stad. Vi inspekterade trettio skolor och därmed har vi kartlagt omklädnings- och duschrum som brukas av cirka 14 000 elever, av totalt drygt 18 000 elever. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön runt ämnet Idrott och hälsa har vi genomfört en enkätstudie som omfattar 144 niondeklassare som representerar tre stadsdelar och fem olika skolor. Den del av studien som undersöker respondenternas psykosociala arbetsmiljö bygger i stor utsträckning på Antonovskys KASAM-teoris underkomponent känsla av hanterbarhet, vilken mäter individens upplevda förmåga att hantera de fysiska och psykosociala krav som sammanhanget medför. Resultatet ifrån kartläggningen visar att endast två av trettio inspekterade skolor lever upp till Arbetsmiljöverkets riktlinjer rörande den fysiska utformningen av hygienutrymmen. Dessutom visar vår studie att 17 % av respondenterna upplever en svag känsla av hanterbarhet runt skolämnet Idrott och hälsa. Den samlade bilden som vår kartläggning ger av den fysiska arbetsmiljön i hygienutrymmen och den psykosociala arbetsmiljön runt skolämnet Idrott och Hälsa, gör att vi ger, i sammanhanget enkla, förbättringsförslag av den fysiska arbetsmiljön som väsentligt kan förbättra elevernas psykosociala arbetsmiljö. Bara när eleven upplever en trygg fysisk och psykosocial arbetsmiljö skapas förutsättningen för goda studieresultat, speciellt i dagens sociokulturella skola.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFysisk Psykosocial Arbetsmiljö Skola Omklädningsrusv
dc.titleOmklädningsrummet – skolans ”black box” – Hur den fysiska utformningen av hygienutrymmen påverkar elevernas studiero - En kartläggning av hygienutrymmen som brukas av högstadieelever i Göteborgs ...sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record