• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uppfattningar om hälsa i Idrott och hälsa – En kvalitativ studie om hur svenska och sydafrikanska lärare uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisning

Abstract
Sammanfattning Bakgrund: Skolämnet Idrott och hälsas innehåll och syfte har utvecklats genom åren. Från och med skolreformen 1994 är det större fokus på hälsa i styrdokumenten. Intentionerna med styrdokumenten är att ämnet ska ses som ett kunskapsämne, till skillnad från den tidigare synen att Idrott och hälsa främst är ett ”praktiskt” ämne (Larsson, 01). Dock finns det ingen självklar definition på hälsa och studier visar att lärare i Idrott och hälsa tycker att begreppet hälsa är diffust och otydligt (Jakobsson, 01). Hur hälsa definieras får praktisk betydelse eftersom det på olika sätt påverkar vårt sätt att handla, våra verksamheter och institutioner (Brülde &Tengland, 003). Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa i Sverige och lärare i motsvarande ämne i Sydafrika uppfattar hälsobegreppet och sin egen hälsoundervisning. Huvudfråga: Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa och motsvarande sydafrikanskt ämne begreppet hälsa och sin egen hälsoundervisning? Metod och material: En kvalitativ samtalsintervjuundersökning har använts. Vårt material utgörs av respondenterna och deras tankar, erfarenheter och upplevelser. Respondenterna består av tre svenska lärare i Idrott och hälsa samt tre sydafrikanska lärare i motsvarande ämne. Resultat: Vår undersökning har kommit fram till att hälsobegreppet är diskursivt och kulturellt betingat, innebörden av begreppet beror på person och kontext. Det finns både likheter och skillnader mellan de svenska och sydafrikanska respondenternas uppfattningar, vilket kan ha kulturella förklaringar. Enligt vår tolkning så uttrycker de sydafrikanska respondenterna en mer holistisk hälsoundervisning, jämfört med de svenska. Betydelse för läraryrket: Vi har visat på alternativa sätt att förstå hälsobegreppet och bedriva hälsoundervisning. Detta kan utveckla ämnets utformning och lärarens yrkesroll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35869
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35869_1.pdf (508.7Kb)
Date
2014
Author
Ingebrigtsen, Charlotte
Persson, Li
Keywords
Hälsa
hälsobegreppet
Idrott och hälsa
hälsounde
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV