• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spänningsreglering och mental träning i gymnasieskolan

Sammanfattning
Utifrån det centrala innehållet i den nu rådande kursplanen (GY11) samt forskningsläget kring stress och ohälsa bland barn och ungdomar har författarna till den här uppsatsen valt att ta reda på hur lärare i idrott och hälsa inom gymnasieskolan behandlar detta problem. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, i en utvald stadsdel tolkar och undervisar i begreppen spänningsreglering och mental träning. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar. Författarna valde som metod att formulera ett frågeformulär samt en intervjuguide som gav författarna svar på ovan nämnda syfte. Utifrån resultatet av frågeformuläret valdes fyra respondenter ut för semistrukturerade intervjuer. Resultatet pekar på relativt stor okunskap vad gäller tillämpning av begreppen spänningsreglering och mental träning på lektionsnivå även om de flesta lärare påstår sig kunna definiera begreppen väl. Resultaten visar också att begreppen bortprioriteras i undervisningen samt att eleverna inte blir bedömda i begreppen, då det saknas tydliga riktlinjer samt betygskriterier från Skolverket. Vidare pekar resultaten på lärarnas didaktiska svårigheter vad gäller tillämpning samt undervisning av begreppen. Studien visar att behovet av tydligare begreppsförklaringar, betygskriterier samt metoder för tillämpning av spänningsreglering och mental träning i gymnasieskolan är stort. Då den här uppsatsen är kumulativ vore det intressant om fler studier gjordes inom exempelvis samma läroämne, i mindre orter, på fler skolor eller ur ett elevperspektiv. Det vore även nyttigt för forskningsläget om en observationsstudie utfördes på lärare i idrott och hälsa där det framgår om och hur tillämpningen av begreppen spänningsreglering och mental träning sker.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35870
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35870_1.pdf (703.1Kb)
Datum
2014
Författare
Grahn, Loke
Olovsson, Johan
Nyckelord
Mental träning
spänningsreglering
gymnasieskolan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV