dc.description.abstract | Utifrån det centrala innehållet i den nu rådande kursplanen (GY11) samt forskningsläget kring
stress och ohälsa bland barn och ungdomar har författarna till den här uppsatsen valt att ta reda
på hur lärare i idrott och hälsa inom gymnasieskolan behandlar detta problem. Uppsatsens syfte
är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa, i en utvald stadsdel tolkar och undervisar i
begreppen spänningsreglering och mental träning. Utifrån syftet formulerades tre
frågeställningar. Författarna valde som metod att formulera ett frågeformulär samt en
intervjuguide som gav författarna svar på ovan nämnda syfte. Utifrån resultatet av
frågeformuläret valdes fyra respondenter ut för semistrukturerade intervjuer.
Resultatet pekar på relativt stor okunskap vad gäller tillämpning av begreppen
spänningsreglering och mental träning på lektionsnivå även om de flesta lärare påstår sig kunna
definiera begreppen väl. Resultaten visar också att begreppen bortprioriteras i undervisningen
samt att eleverna inte blir bedömda i begreppen, då det saknas tydliga riktlinjer samt
betygskriterier från Skolverket. Vidare pekar resultaten på lärarnas didaktiska svårigheter vad
gäller tillämpning samt undervisning av begreppen. Studien visar att behovet av tydligare
begreppsförklaringar, betygskriterier samt metoder för tillämpning av spänningsreglering och
mental träning i gymnasieskolan är stort. Då den här uppsatsen är kumulativ vore det intressant
om fler studier gjordes inom exempelvis samma läroämne, i mindre orter, på fler skolor eller ur
ett elevperspektiv. Det vore även nyttigt för forskningsläget om en observationsstudie utfördes
på lärare i idrott och hälsa där det framgår om och hur tillämpningen av begreppen
spänningsreglering och mental träning sker. | sv |