Visa enkel post

dc.contributor.authorHöglund, Rebeckasv
dc.contributor.authorCalderon, Davidsv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35873
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att kartlägga en gymnasieskolas lärares attityder vad gäller ett ämnesövergripande arbete i allmänhet och tillsammans med ämnet idrott och hälsa i synnerhet för att kunna skapa en bild av hur förutsättningarna ser ut för detta arbetssätt där ämnet i fråga ingår. I styrdokumenten ingår ämnesövergripande arbete som en del av uppdraget och hälsofrågor utgör ett ämnesövergripande kunskapsområde, vilket skapar goda möjligheter att arbeta ämnesövergripande tillsammans med idrott och hälsa. Denna studies frågeställningar behandlar lärarnas erfarenheter av ämnesövergripande arbete, vad de anser om arbetssättet och vilka svårigheter och möjligheter man ser med ett ämnesövergripande arbete där ämnet idrott och hälsa ingår, vilka har ämnats besvara genom en elektronisk enkätundersökning som har riktats till samtliga lärare på en gymnasieskola. 7 idrottslärare (100%) och 10 (71%) av de lärare som undervisar i övriga ämnen har deltagit i studien. Resultatet visar att den enskilda faktorn som har störst betydelse för att ett ämnesövergripande arbete ska förekomma är lärarens intresse. De som har intresse för att arbeta ämnesövergripande med ämnet idrott och hälsa ställer sig i regel positiva till arbetssättet, ser färre svårigheter med det och använder sig av det oftare än de som inte har ett intresse. Ungefär 3 av 10 bland de lärare som inte undervisar i idrott och hälsa uppger att de har ett intresse av att arbeta ämnesövergripande med ämnet i fråga. Detta skulle kunna leda till slutsatsen att det finns förutsättningar för att ämnet kommer att ingå i ämnesövergripande arbete på den aktuella skolan. Emellertid så anger samtliga idrottslärarna att de inte har något intresse för arbetssättet och 5 av 7 idrottslärare arbetar ämnesövergripande mindre än 1 gång/läsår. Detta indikerar att ämnesövergripande arbete säkerligen kommer att förekomma, men inte särskilt ofta och framförallt kommer inte alla elever att få uppleva det i idrottsundervisningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÄmnesövergripande arbetesv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectidrott och häsv
dc.titleÄmnesövergripande arbete med idrott och hälsa - en studie om lärares attityder på en gymnasieskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post