• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering. Hur lärare arbetar med konflikter och medling som metod.

Abstract
Sammanfattning: Konflikter uppstår dagligen beroende på att vi människor har alla var sin åsikt om diverse saker. Det kan inom skolans värld handla om att planera en aktivitetsdag för eleverna eller konfliksituationer som uppstår mellan elever exempelvis på skolgården och i klassrummet. Vår uppsats är riktad mot verksamma lärare i lågstadiet. Hur fungerar medling som konflikthanteringsmetod? Vad finns det för modeller för att lösa en konflikt? Hur arbetar lärare med konflikthantering i skolan. Syfte Vårt syfte med arbetet var att undersöka hur pedagoger hanterar konflikter ute på skolorna och om man använder någon speciell modell/metod. Vi ville också göra en djupdykning i litteraturen hur begreppet medling beskrivs och hur det fungerar på olika sätt. Metod Vi har använt oss av enkät och intervjuer som metod och vi har varit på två olika skolor och gjort vår underökning. Vi har undersökt vad forskningen säger och kopplat det till vår egen undersökning. Undersökningen visade att det finns bristande information och kunskap om olika konflikthanteringsmodeller. Pedagoger vi har samtalat med arbetar med medling utan att veta om det, när de själva nämnt den metod de använder kom ordet förhandlingsteknik upp. För att kunna hjälpa och stötta elevers utveckling behövs även kunskap om konflikthantering att erbjudas. Det är av betydelse för läraryrket att lärare uppdaterar sig ständigt och söker information som gynnar både dem och sina elever. Det finns olika typer av konflikter, och vi alla har våra egna sätt att bemöta dem. Medling är den metod vi kommer att fokusera på i detta arbete. Modellen utvecklar och utmanar människor i alla yrkesgrupper när det gäller dialog. Resultat Av vårt resultat framkom det att nuvarande lösningar på konflikter är individuella och upp till varje lärare. Pedagoger i skolan kan behöva en verktygslåda där det finns verktyg som hjälper dem att handleda elever i en konflikt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35875
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35875_1.pdf (560.4Kb)
Date
2014
Author
Sandberg, Sofie
Dempe, Veronica
Keywords
Konflikt
medling
modell
interaktion
konfliktha
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV