dc.contributor.author | Sandberg, Sofie | sv |
dc.contributor.author | Dempe, Veronica | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:15Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35875 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Konflikter uppstår dagligen beroende på att vi människor har alla var sin åsikt om diverse
saker. Det kan inom skolans värld handla om att planera en aktivitetsdag för eleverna eller konfliksituationer
som uppstår mellan elever exempelvis på skolgården och i klassrummet. Vår uppsats är riktad mot verksamma
lärare i lågstadiet. Hur fungerar medling som konflikthanteringsmetod? Vad finns det för modeller för att lösa
en konflikt? Hur arbetar lärare med konflikthantering i skolan.
Syfte
Vårt syfte med arbetet var att undersöka hur pedagoger hanterar konflikter ute på skolorna och om man använder
någon speciell modell/metod. Vi ville också göra en djupdykning i litteraturen hur begreppet medling beskrivs
och hur det fungerar på olika sätt.
Metod
Vi har använt oss av enkät och intervjuer som metod och vi har varit på två olika skolor och gjort vår
underökning. Vi har undersökt vad forskningen säger och kopplat det till vår egen undersökning.
Undersökningen visade att det finns bristande information och kunskap om olika konflikthanteringsmodeller.
Pedagoger vi har samtalat med arbetar med medling utan att veta om det, när de själva nämnt den metod de
använder kom ordet förhandlingsteknik upp. För att kunna hjälpa och stötta elevers utveckling behövs även
kunskap om konflikthantering att erbjudas. Det är av betydelse för läraryrket att lärare uppdaterar sig ständigt
och söker information som gynnar både dem och sina elever. Det finns olika typer av konflikter, och vi alla har
våra egna sätt att bemöta dem. Medling är den metod vi kommer att fokusera på i detta arbete. Modellen
utvecklar och utmanar människor i alla yrkesgrupper när det gäller dialog.
Resultat
Av vårt resultat framkom det att nuvarande lösningar på konflikter är individuella och upp till varje lärare.
Pedagoger i skolan kan behöva en verktygslåda där det finns verktyg som hjälper dem att handleda elever i en
konflikt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Konflikt | sv |
dc.subject | medling | sv |
dc.subject | modell | sv |
dc.subject | interaktion | sv |
dc.subject | konfliktha | sv |
dc.title | Konflikthantering. Hur lärare arbetar med konflikter och medling som metod. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |