Det muntliga språkets betydelse i skolan
Abstract
Jag har undersökt det muntliga språkets roll i skolan och vilken betydelse det har för elevers inlärning. Jag ville
undersöka hur lärare gör sina didaktiska val i klassrummet för att utveckla elevernas muntliga förmåga, och undersöka
vilken plats samtalet har i undervisningen. Ett demokratiskt klassrum beskrivs ofta som ett flerstämmigt klassrum där
alla får komma till tals, jag ville undersöka på vilket sätt muntligheten kan bidra till att skapa detta demokratiska
klassrum.
För att undersöka mina frågeställningar har jag tittat på tidigare forskning i ämnet. Jag har studerat det sociokulturella
perspektivet som idag har en stor roll i lärarutbildningarna. Jag har undersökt vad Lgr11 säger om det muntliga
förmågorna samt tittat på kopplingar mellan muntlighet och skolans två uppdrag att främja lärande och den
demokratiska kompetensen. Jag har utfört en kvalitativ undersökning genom enkäter och intervjuer med lärare. Genom
dessa har jag fått en tydligare bild av hur lärare arbetar och tänker kring ämnet.
Det läggs stor vikt vid det muntliga språket i Lgr11 där de är tydliga med att detta är ett område vi ska arbeta med.
Inom den sociokulturella teorin är samtal och kommunikation viktigt både för att ta in och fördjupa kunskap samt för en
individuell utveckling. Att kunna använda de muntliga förmågorna för att förmedla och diskutera åsikter samt lyssna på
andra är en förutsättning för att befästa demokratiska värderingar och bygga ett demokratiskt samhälle. Lärarna tycker
att utvecklingen av elevernas muntliga förmåga är mycket viktig men saknar kunskaper för att arbetet ska bli
tillfredställande.
Att arbeta med elevers muntlighet har stor betydelse för lärarens uppdrag då det är en grundförutsättning för att bygga
ett djupare lärande, barnens individuella utveckling, ett positivt klassrumsklimat och demokrati i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Ärnström, Tove
Keywords
Berättande
Muntlighet
Muntliga förmågor
Kommuni
Language
sv