Bedömning i skolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att belysa svårigheter som kan finnas i läraryrket när det gäller
bedömning och bedömningsformer. Vilka syften och funktioner har bedömning i skolan?
Hur arbetar lärare med olika bedömningsformer, såsom formativ och summativ bedömning? Vilka konsekvenser
anser lärarna att bedömningen får för eleverna? Kvalitativa forskningsintervjuer genomfördes med 6 lärare från
olika skolor inom Västra Götaland. Analysen av intervjusvaren visar att både den formativa och summativa
bedömningen har för- och nackdelar, enligt de i studien medverkande lärarna. Den formativa bedömningsformen
upplevdes som ett positivt redskap av lärarna för att eleverna skulle kunna utveckla kunskaper och förmågor på
bästa sätt. Flertalet lärare ansåg även att den summativa bedömningen behövs, dels på grund av att den tycks
gynnsam för vissa elever och dels på grund av att tiden inte räcker till inom läraryrket för att kunna arbeta enbart
formativt. Lärarna menar på att betyg som bedömningsform sällan ger något positivt resultat eftersom många
elever tappar tron till sin egen förmåga när de får betyg. Studien belyser den komplexa uppgift som bedömning
innebär, och som lärare möter och måste hantera i sin yrkespraktik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
0000Author
Johnsson, Johanna
Keywords
Bedömning
summativ bedömning
formativ bedömning,
Language
sv