• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svaghet eller styrka

Sammanfattning
Inledning Inom förskola och skola möter vi ständigt barn som har diagnostiserats med diverse symtomdiagnoser. Vår förhoppning med detta arbete är att hjälpa pedagoger att få syn på de olika perspektiv som finns inom området, i riktning mot ett vidgat perspektiv. Detta för att vi i vår kommande yrkesroll som pedagoger, ska kunna möta specialpedagoger, läkare, forskningsresultat, föräldrar och barn med ett vidgat synsätt. Det vill säga öka pedagogers kritiska förhållningssätt. Syfte och frågeställningar Arbetets övergripande syfte är att beskriva fyra aktuella forskares perspektiv på barns koncentrationssvårigheter, med utgångspunkt i diagnosen ADHD. Till grund för vårt arbete har vi haft följande problemformulering: Hur bör skolan bemöta elevers olikheter, med tanke på forskares olika perspektiv på barn i koncentrationssvårigheter? Resultat Vi har genom en kvalitativ litteraturstudie tagit del av forskning inom området, och på så sätt lyft de olika diskurser som finns.Resultatet har analyserats utifrån fyra böcker, författade av fyra olika experter inom området barns koncentrationssvårigheter. Som analysverktyg har vi tagit hjälp av kategoriskt-, neuropsykologiskt-, relationellt- och socialpsykologiskt perspektiv. Enligt analysen framkommer att det finns en kontrovers gällande hur man ser på orsak, symtom, åtgärd och åtgärdskonsekvenser. Kontroversen grundar sig i om barns koncentrationssvårigheter har en biologisk/neuropsyologisk eller en miljö/socialpsykologiskt förklaringsgrund. Diskussion I diskussionen reflekterar vi kring arbetets resultat utifrån dess syfte och frågeställningar, samt berör områden så som medikalisering, normer, kategorisering, makt, detta dels utifrån ett historiskt perspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35880
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35880_1.pdf (385.5Kb)
Datum
2014
Författare
Svensson, Hanna
Rynning, Anna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV