dc.description.abstract | Inledning
Inom förskola och skola möter vi ständigt barn som har diagnostiserats med diverse symtomdiagnoser. Vår
förhoppning med detta arbete är att hjälpa pedagoger att få syn på de olika perspektiv som finns inom området, i
riktning mot ett vidgat perspektiv. Detta för att vi i vår kommande yrkesroll som pedagoger, ska kunna möta
specialpedagoger, läkare, forskningsresultat, föräldrar och barn med ett vidgat synsätt. Det vill säga öka
pedagogers kritiska förhållningssätt.
Syfte och frågeställningar
Arbetets övergripande syfte är att beskriva fyra aktuella forskares perspektiv på barns koncentrationssvårigheter,
med utgångspunkt i diagnosen ADHD. Till grund för vårt arbete har vi haft följande problemformulering: Hur bör
skolan bemöta elevers olikheter, med tanke på forskares olika perspektiv på barn i koncentrationssvårigheter?
Resultat
Vi har genom en kvalitativ litteraturstudie tagit del av forskning inom området, och på så sätt lyft de olika
diskurser som finns.Resultatet har analyserats utifrån fyra böcker, författade av fyra olika experter inom området
barns koncentrationssvårigheter. Som analysverktyg har vi tagit hjälp av kategoriskt-, neuropsykologiskt-,
relationellt- och socialpsykologiskt perspektiv. Enligt analysen framkommer att det finns en kontrovers gällande
hur man ser på orsak, symtom, åtgärd och åtgärdskonsekvenser. Kontroversen grundar sig i om barns
koncentrationssvårigheter har en biologisk/neuropsyologisk eller en miljö/socialpsykologiskt förklaringsgrund.
Diskussion
I diskussionen reflekterar vi kring arbetets resultat utifrån dess syfte och frågeställningar, samt berör områden så
som medikalisering, normer, kategorisering, makt, detta dels utifrån ett historiskt perspektiv. | sv |