• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skola för alla – Funktionen av integrerad skolgång.

Abstract
Denna studies syfte är att beskriva och få förståelse för funktionen av integrerad skolgång med fokus på hur förutsättningarna ser ut för ett gott genomförande av just detta. Frågeställningen är uppdelad i tre frågor där varje frågeställning är relevant för att beskriva och förstå funktionen av integrerad undervisning. Dessa berör varför integrerad skola förespråkas, hur elevintegrering kan se ut samt vilka hinder och möjligheter som pedagoger upplever i arbetet med elevintegrering. För att besvara dessa frågeställningar har intervjuer med pedagoger gjorts och relevant litteratur, teorier och forskning har förts fram. Exempelvis berörs nationella och internationella styrdokument, sociokulturell teori, historisk sammanfattning m.m. Resultatet presenteras utifrån rubrikerna hinder och möjligheter med beskrivningar från intervjuerna och tillhörande citat. Därefter analyseras den litterära genomgången och intervjuresultaten utifrån studiens tre frågeställningar med en efterföljande diskussion och slutsats. Resultatet beskriver funktionen av integrerad skolgång och bidrar till slutsatsen att integrerad undervisning förespråkas av flera anledningar, att det finns många olika sätt att arbeta med integrering samt att av de hinder och möjligheter som beskrivs väger möjligheterna tyngre. Integrerad skolgång är inte bara möjlig att genomföra utan är även möjlig att genomföra med goda resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35881
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35881_1.pdf (602.6Kb)
Date
2014
Author
Arneskog, Jeanette
Keywords
Integrering
inkludering
sociokulturellt perspekt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV