dc.description.abstract | Denna studies syfte är att beskriva och få förståelse för funktionen av integrerad skolgång med fokus
på hur förutsättningarna ser ut för ett gott genomförande av just detta. Frågeställningen är uppdelad i
tre frågor där varje frågeställning är relevant för att beskriva och förstå funktionen av integrerad
undervisning. Dessa berör varför integrerad skola förespråkas, hur elevintegrering kan se ut samt vilka
hinder och möjligheter som pedagoger upplever i arbetet med elevintegrering. För att besvara dessa
frågeställningar har intervjuer med pedagoger gjorts och relevant litteratur, teorier och forskning har
förts fram. Exempelvis berörs nationella och internationella styrdokument, sociokulturell teori,
historisk sammanfattning m.m. Resultatet presenteras utifrån rubrikerna hinder och möjligheter med
beskrivningar från intervjuerna och tillhörande citat. Därefter analyseras den litterära genomgången
och intervjuresultaten utifrån studiens tre frågeställningar med en efterföljande diskussion och slutsats.
Resultatet beskriver funktionen av integrerad skolgång och bidrar till slutsatsen att integrerad
undervisning förespråkas av flera anledningar, att det finns många olika sätt att arbeta med integrering
samt att av de hinder och möjligheter som beskrivs väger möjligheterna tyngre. Integrerad skolgång är
inte bara möjlig att genomföra utan är även möjlig att genomföra med goda resultat. | sv |