Show simple item record

dc.contributor.authorArneskog, Jeanettesv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:15Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35881
dc.description.abstractDenna studies syfte är att beskriva och få förståelse för funktionen av integrerad skolgång med fokus på hur förutsättningarna ser ut för ett gott genomförande av just detta. Frågeställningen är uppdelad i tre frågor där varje frågeställning är relevant för att beskriva och förstå funktionen av integrerad undervisning. Dessa berör varför integrerad skola förespråkas, hur elevintegrering kan se ut samt vilka hinder och möjligheter som pedagoger upplever i arbetet med elevintegrering. För att besvara dessa frågeställningar har intervjuer med pedagoger gjorts och relevant litteratur, teorier och forskning har förts fram. Exempelvis berörs nationella och internationella styrdokument, sociokulturell teori, historisk sammanfattning m.m. Resultatet presenteras utifrån rubrikerna hinder och möjligheter med beskrivningar från intervjuerna och tillhörande citat. Därefter analyseras den litterära genomgången och intervjuresultaten utifrån studiens tre frågeställningar med en efterföljande diskussion och slutsats. Resultatet beskriver funktionen av integrerad skolgång och bidrar till slutsatsen att integrerad undervisning förespråkas av flera anledningar, att det finns många olika sätt att arbeta med integrering samt att av de hinder och möjligheter som beskrivs väger möjligheterna tyngre. Integrerad skolgång är inte bara möjlig att genomföra utan är även möjlig att genomföra med goda resultat.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIntegreringsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectsociokulturellt perspektsv
dc.titleEn skola för alla – Funktionen av integrerad skolgång.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record