Hur lärare resonerar kring kommunikativ förmåga i sin undervisning
Abstract
Syftet med detta arbete har varit att reflektera över hur lärarna tänker kring den allsidiga kommunikativa
förmågan i deras språkundervisning i engelska. Olika teorier om kommunikativ förmåga inom språkinlärningen
utgör grunden för denna undersökning. Den valda metoden är kvalitativa samtalsintervjuer med lärare. Från
intervjuerna framkommer det att respondenterna strävar efter att möta elevernas behov i överensstämmelse med
kursplanens riktlinjer och i många avseende med den aktuella forskningen. Resultatanalys tyder på att lärarna
fokuserar på den muntliga kommunikativa kompetensen i informella sammanhang. Därmed verkar det finnas
andra områden inom språkundervisningen som bör utvecklas så att eleverna har möjlighet att vidga sin
kommunikativa kompetens. De perspektiv och teorier kring kommunikativ förmåga som diskuteras i studien har
haft stor betydelse för dagens språkundervisning. Att undersöka och relatera dem till specifika sammanhang
inom undervisningen kan vara betydelsefullt för läraryrket då en allsidig utveckling av kommunikativ förmåga är
central för språkinlärningen.
Degree
Student essay