Hur lärare resonerar kring kommunikativ förmåga i sin undervisning
dc.contributor.author | toczynska, kasia anetta | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35887 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta arbete har varit att reflektera över hur lärarna tänker kring den allsidiga kommunikativa förmågan i deras språkundervisning i engelska. Olika teorier om kommunikativ förmåga inom språkinlärningen utgör grunden för denna undersökning. Den valda metoden är kvalitativa samtalsintervjuer med lärare. Från intervjuerna framkommer det att respondenterna strävar efter att möta elevernas behov i överensstämmelse med kursplanens riktlinjer och i många avseende med den aktuella forskningen. Resultatanalys tyder på att lärarna fokuserar på den muntliga kommunikativa kompetensen i informella sammanhang. Därmed verkar det finnas andra områden inom språkundervisningen som bör utvecklas så att eleverna har möjlighet att vidga sin kommunikativa kompetens. De perspektiv och teorier kring kommunikativ förmåga som diskuteras i studien har haft stor betydelse för dagens språkundervisning. Att undersöka och relatera dem till specifika sammanhang inom undervisningen kan vara betydelsefullt för läraryrket då en allsidig utveckling av kommunikativ förmåga är central för språkinlärningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Hur lärare resonerar kring kommunikativ förmåga i sin undervisning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |