”Grupper som inte har några konflikter, det tror inte jag på” - En kvalitativ studie om sex lärares syn på konflikter och konflikthantering
Abstract
Syftet med vår studie är att synliggöra och analysera hur sex grundskolelärare ser på konflikter och
konflikthantering. Frågeställningarna som vi har utgått från är:
1. Hur ser sex verksamma lärare på konflikter och konflikthantering?
2. Hur använder sig dessa sex lärare av samtalet i konflikthantering?
3. Hur ser de här sex lärarna på arbetet med likabehandlingsplanen?
Vi har genomfört en kvalitativ studie med intervju som metod. Materialet har spelats in och transkriberats,
därefter sammanfattats och analyserats genom koncentrering och korsreferenser.
Vi har kommit fram till att synen på konflikter och konflikthantering skiljer sig från person till person. Begreppet
konflikt rymmer flertalet definitioner och det finns därför olika sätt att agera i konfliktsituationer.
Respondenterna ser på samtal som en viktig aspekt av konflikter och konflikthantering. Vi har även dragit
slutsatsen att förebyggande arbete för att nå en robust samarbetskultur kan vara en givande målsättning i
konflikthanteringsarbetet. För majoriteten av våra respondenter representerar likabehandlingsplanen inte en del
av det dagliga arbetet.
Vår studie är intressant ur en pedagogisk synvinkel med utgångspunkt i att konflikter uppstår på daglig basis i
skolan. Kunskap om olika synsätt på konflikter och konflikthantering är av intresse för verksamma pedagoger då
det kan bidra till att skolan blir en trygg och lärorik miljö för såväl lärare som elev.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Dahlman, Emelie
Heselius, Sandra
Keywords
Konflikt
konflikthantering
samspel
lärande
sam
Language
sv