• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Grupper som inte har några konflikter, det tror inte jag på” - En kvalitativ studie om sex lärares syn på konflikter och konflikthantering

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att synliggöra och analysera hur sex grundskolelärare ser på konflikter och konflikthantering. Frågeställningarna som vi har utgått från är: 1. Hur ser sex verksamma lärare på konflikter och konflikthantering? 2. Hur använder sig dessa sex lärare av samtalet i konflikthantering? 3. Hur ser de här sex lärarna på arbetet med likabehandlingsplanen? Vi har genomfört en kvalitativ studie med intervju som metod. Materialet har spelats in och transkriberats, därefter sammanfattats och analyserats genom koncentrering och korsreferenser. Vi har kommit fram till att synen på konflikter och konflikthantering skiljer sig från person till person. Begreppet konflikt rymmer flertalet definitioner och det finns därför olika sätt att agera i konfliktsituationer. Respondenterna ser på samtal som en viktig aspekt av konflikter och konflikthantering. Vi har även dragit slutsatsen att förebyggande arbete för att nå en robust samarbetskultur kan vara en givande målsättning i konflikthanteringsarbetet. För majoriteten av våra respondenter representerar likabehandlingsplanen inte en del av det dagliga arbetet. Vår studie är intressant ur en pedagogisk synvinkel med utgångspunkt i att konflikter uppstår på daglig basis i skolan. Kunskap om olika synsätt på konflikter och konflikthantering är av intresse för verksamma pedagoger då det kan bidra till att skolan blir en trygg och lärorik miljö för såväl lärare som elev.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35888
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35888_1.pdf (777.6Kb)
Datum
2014
Författare
Dahlman, Emelie
Heselius, Sandra
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
samspel
lärande
sam
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV