Show simple item record

dc.contributor.authorÖk, Åsnasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:16Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:16Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35890
dc.description.abstractInom läs- och skrivundervisningen finns en stor mängd sinsemellan varierande metoder, vilka samtliga har – mer eller mindre – åtskilda perspektiv på ämnet. I den följande rapporten presenteras några av de mest frekventa, framställda ur nio verksamma pedagogers perspektiv. Fem pedagoger på en standardiserad svensk skola samt fyra pedagoger på en skola med engelsk inriktning berättar under varsin samtalsintervju om hur de arbetar med läs- och skrivinlärning med sina elever, vilka går i förskoleklass eller förstaklass. Med avsikt att jämföra dessa tillvägagångssätt, har intervjusvaren ställts i relation till varandra samt relevant forskning i ämnet. Då de främst brukade metoderna var Bornholmsmodellen och Phonics är det främst utifrån dessa som resultatet analyserats, men även andra essentiella aspekter av läs- och skrivinlärning generellt, liksom i mindre utsträckning andra konkreta metoder, har beaktats. Det som slutligen framträtt som det mest vitala vid undervisningen av läsning och skrivning, liksom undervisning i sin helhet, är variation; att bemöta var elever där den befinner sig och på det sätt som mest lämpar sig åt individen. Detta arbete har således som sin målsättning att hjälpa pedagoger i sin strävan att vidga sina perspektiv genom att ställa två metoder, som traditionellt anses vara av ”endera eller”-typ, i relation till varandra och belysa hur de två kan vara sinsemellan kompletterande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPhonicssv
dc.subjectBornholmsmodellensv
dc.subjectLäs- och skrivundervissv
dc.titleAtt börja stort eller smått – en jämförande fallstudie av läs- och skrivundervisning inspirerad av Bornholmsmodellen respektive Phonics Malou Lösaus 19881211-4620sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record