Att börja stort eller smått – en jämförande fallstudie av läs- och skrivundervisning inspirerad av Bornholmsmodellen respektive Phonics Malou Lösaus 19881211-4620
Abstract
Inom läs- och skrivundervisningen finns en stor mängd sinsemellan varierande metoder, vilka samtliga har – mer
eller mindre – åtskilda perspektiv på ämnet. I den följande rapporten presenteras några av de mest frekventa,
framställda ur nio verksamma pedagogers perspektiv. Fem pedagoger på en standardiserad svensk skola samt
fyra pedagoger på en skola med engelsk inriktning berättar under varsin samtalsintervju om hur de arbetar med
läs- och skrivinlärning med sina elever, vilka går i förskoleklass eller förstaklass. Med avsikt att jämföra dessa
tillvägagångssätt, har intervjusvaren ställts i relation till varandra samt relevant forskning i ämnet. Då de främst
brukade metoderna var Bornholmsmodellen och Phonics är det främst utifrån dessa som resultatet analyserats,
men även andra essentiella aspekter av läs- och skrivinlärning generellt, liksom i mindre utsträckning andra
konkreta metoder, har beaktats. Det som slutligen framträtt som det mest vitala vid undervisningen av läsning
och skrivning, liksom undervisning i sin helhet, är variation; att bemöta var elever där den befinner sig och på
det sätt som mest lämpar sig åt individen. Detta arbete har således som sin målsättning att hjälpa pedagoger i sin
strävan att vidga sina perspektiv genom att ställa två metoder, som traditionellt anses vara av ”endera eller”-typ, i
relation till varandra och belysa hur de två kan vara sinsemellan kompletterande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Ök, Åsna
Keywords
Phonics
Bornholmsmodellen
Läs- och skrivundervis
Language
sv