• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Dom bara ger kärlek” – en studie om att arbeta med djur i förskolan

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte med studien var att undersöka varför förskolor och andra verksamheter arbetar med djur tillsammans med barn, mot bakgrund av den kunskap som finns om relationen mellan människa och djur och dess möjliga positiva inverkan. Våra frågeställningar var: 1. Vad säger tidigare forskning och litteratur om relationen mellan människa och djur som kan vara av relevans för att införa sådana moment i förskolemiljö? 2. Vilka anledningar och motiv anger de verksamheter som arbetar med djur i förskoleverksamhet? Metod Vår metod var en litteraturstudie för att belysa vad tidigare forskning kring ämnet kommit fram till. Vi valde att dessutom genomföra intervjuer med förskolor som arbetar med djur för att få reda på varför de har valt arbetssättet. Förskolorna har antingen en egen liten bondgård eller samarbetar med liknande. Vi intervjuade även en person som arbetar som en resurs eller komplement till förskolor och skolor genom att åka dit med sin hund. Resultat Vårt resultat pekar på att ett arbetssätt som inkluderar djur kan ha flera fördelar. Dels kan pedagogerna arbeta med i stort sett alla läroplansmål på ett autentiskt och meningsfullt sätt och dels finns mycket forskning som pekar på hälsoeffekter i samvaro med djur. Det är både psykiska och fysiska hälsoaspekter som framförallt tidigare forskning lyfter. Förskolorna pekar framförallt på hur samvaron med djur kan hjälpa barnen att utveckla hänsynstagande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35894
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_35894_1.pdf (276.7Kb)
Datum
2014
Författare
Stenqvist, Karin
Kjellin, Stina
Nyckelord
Djur
barn
förskola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV