dc.contributor.author | Pedersen, Camilla | sv |
dc.contributor.author | Sköld, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T11:05:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35895 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte var att undersöka två olika förfaranden att introducera en ny ABC-app för barnen. Då de
förfaranden var något vi observerat i verksamheten ville vi även undersöka om pedagogerna använder dessa som
ett medvetet sätt att arbeta.
Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av observationer, där vi observeradebarn, vi har även
intervjuat pedagoger på tre förskoleavdelningar. Vår dokumentation har skett med löpande anteckningar och
ljudinspelning.
Resultat: Resultaten i vår undersökning visar att surfplattan är ett användbart verktyg i arbetet med barns tidiga
språk, läs och skrivutveckling. Resultatet visar att barnen interagerade på liknande sätt i båda förfaranden men
att pedagogen har stora möjligheter till att påverka situationen. I undersökningen framgår vikten av att
pedagogen tar en aktiv roll i arbetet med surfplattan. Det framgår även att pedagogerna reflekterar och diskuterar
kring arbetet med surfplattor men det är en del av verksamheten som fortfarande är under utveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | IT | sv |
dc.subject | Ipad | sv |
dc.subject | Surfplatta | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Tidig läs- oc | sv |
dc.title | ”Monstret säger Aaaaa” en undersökning om surfplattan i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |