Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling
Abstract
Sammanfattning:
Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olika
uttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande.
I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hur
estetik medvetet används inom förskolan. Genom att problematisera estetikens betydelse för
förskolans pedagoger, ställdes frågan; hur används estetiska läroprocesser för att gynna barns
vidareutveckling? Genom denna frågeställning kunde diskussion föras kring hur man kan
medvetandegöra estetikens viktiga roll för barns utveckling. Studien utgick ifrån ett
sociokulturellt perspektiv där lärande sker i samspel med andra barn och vuxna. Pedagogen
tar en aktiv roll för att inspirera och utmana barns lärande.
Studien grundades i en kvalitativ undersökning med hjälp av parintervjuer. Sammanlagt fyra
pedagoger inom förskolan har blivit intervjuade två och två kring deras kunskaper och åsikter
kring estetik. Studiens metod har varit parintervjuer där fyra pedagoger svarat på frågor.
Svaren analyserade vi sedan med hjälp av förskolans läroplan (011) och vad de säger om
estetik, som också följdes upp av en teoretisk anknytning angående ämnet. Med hjälp av dessa
fyra pedagoger samt av relevant litteratur kom det fram att båda förskolorna arbetar med
estetik men hade olika arbetssätt med detta. Vidare påvisades att om man använder estetik på
ett medvetet sätt, kan man gynna barns utveckling. Resultatet visade även att alla pedagoger
vill utveckla det estetiska, dock har den ena förskolan mer att utveckla inom ämnet än vad den
andra har. Den andra förskolan som intervjuades uttalade sig om att de arbetade med estetiska
läroprocesser, medan första förskolan uttryckligen brann för och arbetade med ämnet
vardagligen.
De två förskolorna uttalade sig om hur leken också ingår i det estetiska där kroppen och
fantasin har en viktig betydelse för barns kreativitet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Olander, Rebecka
Grebo, Aida
Bertilsson, Christoffer
Keywords
estetik
lek
musik
dans
rytmik
drama
läroplan
Language
sv