• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling

Abstract
Sammanfattning: Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olika uttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande. I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hur estetik medvetet används inom förskolan. Genom att problematisera estetikens betydelse för förskolans pedagoger, ställdes frågan; hur används estetiska läroprocesser för att gynna barns vidareutveckling? Genom denna frågeställning kunde diskussion föras kring hur man kan medvetandegöra estetikens viktiga roll för barns utveckling. Studien utgick ifrån ett sociokulturellt perspektiv där lärande sker i samspel med andra barn och vuxna. Pedagogen tar en aktiv roll för att inspirera och utmana barns lärande. Studien grundades i en kvalitativ undersökning med hjälp av parintervjuer. Sammanlagt fyra pedagoger inom förskolan har blivit intervjuade två och två kring deras kunskaper och åsikter kring estetik. Studiens metod har varit parintervjuer där fyra pedagoger svarat på frågor. Svaren analyserade vi sedan med hjälp av förskolans läroplan (011) och vad de säger om estetik, som också följdes upp av en teoretisk anknytning angående ämnet. Med hjälp av dessa fyra pedagoger samt av relevant litteratur kom det fram att båda förskolorna arbetar med estetik men hade olika arbetssätt med detta. Vidare påvisades att om man använder estetik på ett medvetet sätt, kan man gynna barns utveckling. Resultatet visade även att alla pedagoger vill utveckla det estetiska, dock har den ena förskolan mer att utveckla inom ämnet än vad den andra har. Den andra förskolan som intervjuades uttalade sig om att de arbetade med estetiska läroprocesser, medan första förskolan uttryckligen brann för och arbetade med ämnet vardagligen. De två förskolorna uttalade sig om hur leken också ingår i det estetiska där kroppen och fantasin har en viktig betydelse för barns kreativitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/35897
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_35897_1.pdf (18.84Mb)
Date
2014
Author
Olander, Rebecka
Grebo, Aida
Bertilsson, Christoffer
Keywords
estetik
lek
musik
dans
rytmik
drama
läroplan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV