Show simple item record

dc.contributor.authorEdvardsson, Victoriasv
dc.contributor.authorNordgren, Emeliesv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35900
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vårt arbete var att synliggöra förskollärares skilda uppfattningar av den fria leken i förskolan, hur förskollärare ser på sin egen roll i den fria leken, samt hur de ser på den fria lekens betydelse för barns lärande. Studiens frågeställningar är: Vilka uppfattningar har förskollärare av den fria leken i förskolan?, Vilka uppfattningar finns om lärarens roll i den fria leken? och Vilka uppfattningar har förskollärare om betydelsen av fri lek för barns lärande? Vår metod var att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning i form av en respondentundersökning. I undersökningen genomförde vi åtta samtalsintervjuer med verksamma förskollärare, som valdes ut genom ett så kallat bekvämlighetsurval. Vi utgick från en intervjuguide med förberedda frågor. Vissa frågor ändrades och andra tillkom eller föll bort beroende på hur dialogen med respektive förskollärare framskred. I resultatet går det att urskilja vilka skilda uppfattningar förskollärarna har om den fria leken. Förskollärarna talar om den fria leken som icke styrd, att barnen ges möjlighet att välja fritt utifrån den miljö och de förutsättningar som erbjuds. Vidare talar de om lärarens roll i den fria leken som både deltagande och icke deltagande observatör, men poängterar vikten av att alltid finnas synligt eller osynligt tillgänglig. Förskollärarna är eniga om den fria lekens betydelse för barns lärande och menar att barnen lär sig det mesta genom att leka. Studiens syfte och den tidigare forskning som ligger till grund för studien har betydelse för såväl verksamma som blivande lärare inom förskolan. Lärdomen bygger på uppfattningarna av vad som menas med fri lek, vilken roll man som lärare har i leken och vilken betydelse leken har för barns lärande. Uppfattningarna av den fria leken påverkar hur leken kommer till uttryck i verksamheten, vilket medför konsekvenser för vilka lärandemöjligheter som erbjuds. Det är därför angeläget att reflektera över vilken uppfattning man som förskollärare har.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLeksv
dc.subjectFri leksv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectLäraresv
dc.subjectFörskollärares uppsv
dc.titleDen fria leken i förskolan – Kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av den fria lekens betydelse för barns lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record