”Hur  skulle  du  känna  om  du  inte  fick  vara  med”  – En studie om pedagogers syn på exkludering i den fria leken

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur pedagoger ser på exkludering i barngruppen. Vad innebär det enligt pedagogerna, vad kan det ge för konsekvenser att bli exkluderad och vad kan man vidta för åtgärder? Hur påverkas barnen av pedagogernas uppfattningar av uteslutning? För att ta reda på detta har vi samtalat med pedagoger med hjälp av en intervjuguide och spelat in detta med hjälp av inspelningsartefakter. Svaren har vi sammanställt, analyserat och diskuterat med hjälp av litteratur och teoretiska perspektiv. Ämnet exkludering anser vi vara viktigt att ha kunskap kring som blivande pedagoger. Att studera pedagogers uppfattningar kring detta kan ge ledtrådar hur sambandet mellan uppfattningar, normer och handlande ser ut. Det kan förklara varför uteslutning inte uppmärksammas och, tvärt om, när det hålls upp. Finns det några nämnare som belyser när detta sker eller inte sker? Vi kan exempelvis se att pedagoger i vår studie anser att viss typ av exkludering är befogad. Vad avgör egentligen vad de anser är befogad eller obefogad exkludering? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att arbeta? Vi hoppas på att svar på dessa frågor kan tillföra ny kunskap om hur det sociala arbetet på förskolan kan drivas.

Description

Keywords

Inkludering, exkludering, förskola, normer, delakt

Citation