Visa enkel post

dc.contributor.authorLarsson Sundberg, Sofiasv
dc.date.accessioned2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.available2014-05-28T11:05:17Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35903
dc.description.abstractSammanfattning: Studiens syfte är att bidra till fördjupad kunskap kring medvetna och aktiva arbetssätt som kan främja barns språkutveckling i mångkulturella förskolor samt vilka teoretiska grunder dessa arbetssätt vilar på. Studien synliggör de arbetssätt som av förskolepedagoger belyses som utvecklande för barns språkutveckling och diskuteras därefter ur de teoretiska perspektiv som presenterats som teoretisk anknytning. De frågeställningar som behandlats tematiskt är: Vilka arbetssätt/metoder upplever förskolepedagoger som utvecklande för barns språkutveckling? Hur upplever förskolepedagogerna sin roll i barns språkutveckling? Hur betraktar förskolepedagogerna begreppet språkutveckling? Samt hur betraktar förskolepedagogerna begreppet flerspråkig? Studien är en kvalitativ undersökning och bygger på samtalsintervjuer där syftet är att synliggöra förskolepedagogernas uppfattningar, vilka bygger på beprövad erfarenhet och utbildning. Resultatet av studien visar att dialogen och samspelet är gemensamt i de arbetssätt som förskolepedagogerna belyser som utvecklande för barns språkutveckling i mångkulturella förskolor. Det är även dialogen och samspelet som lyfts fram då förskolepedagogerna beskriver sina egna roller i barnens språkutveckling. De didaktiska konsekvenser som kan uppstå genom den här studien är att dialoger gällande arbetssätt som främjar barns språkutveckling i mångkulturella förskolor kan uppstå. Genom dialoger uppstår samspel och i samspelet kan arbetet med barns språkutveckling utvecklas ytterligare. Studien kan således bidra till en ökad utveckling av arbetet som rör barns språkutveckling i mångkulturella förskolor.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Man måste vara närvarande, annars hjälper det inte hur många vuxna man är": En intervjustudie om språkutvecklande arbete i mångkulturella förskolorsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post